marskramer.reismee.nl

Van douchen in de keuken naar slapen in de stal

Je maakt wat mee op de wandelingen. Ik ben ondertussen van Utrecht in Gelderland aangekomen. Mijn eerste onderkomen was een b&b in Zwartebroek. Op zich een prima onderkomen waar ik niets te kort ben gekomen. Maar douchen in de keuken, recht tegenover de koelkast, dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Omkleden was dus ook in de keuken. Om niet voor nieuwsgierigen vanaf buiten zichtbaar te zijn was er een gordijntje tussen de keuken en de huiskamer die dicht kon. Misschien een goed idee voor iedereen die wat krap in de binnenruimte zit? Gisteren had ik ook te maken met regenbuien. Maar met wat geluk dat er net op tijd wat schuilplekken op de route lagen heb ik mijn regenpak nog steeds niet uit hoeven pakken. De route was gisteren, en vandaag overigens ook, prachtig. Maar de herfst is wel duidelijk aangebroken. Dat zie ik oa aan de mooie herfstkleuren en de duizenden nootjes die op de grond liggen. Die vertrap ik dan vaak onder mijn voeten. Ik noem ze dan ook allemaal maar voetnootjes. Na een lange dag merkte ik dat in de buurt van Kootwijk er geen internet verbinding meer was. Dan wordt het lastig om je overnachtingsplaats te vinden. Maar na wat zoeken en fout lopen kwam ik er. Deze b&b had een onderkomen in de paardenstal gemaakt. Stond ik weer eens te douchen met nu een paard in de box naast mij. Het slaapkamertje was in de nok van de stal bijna boven de paarden. Verwarming ontbrak er en het wordt 's nachts best koud. Een extra dikke deken bood uitkomst. Overigens was in de b&b weer alles aanwezig en kreeg ik vanmorgen een prima ontbijt. Vandaag trof ik hier een droge dag en de route was gevarieerd. Bossen, zandvlakte, open ruimtes en zelfs wat klimmen en dalen. Een pittige dag tussen Kootwijk, via Hoenderloo en Beekbergen. Ook vandaag regelmatig geen internet verbinding en dat nota bene in de buurt van Kootwijk. Vandaag een net onderkomen in een hotel. Voor de verandering.

Weer een te lang verhaal vrees ik. Bedankt voor jullie reacties die zeer gewaardeerd worden.

Veranderingen

Ondertussen weten jullie al dat ik vanuit Zuid Holland naar Utrecht ben gelopen. Voor mij een welkome verandering van landschap. Waar ik eerst kilometers ver kon kijken kijk ik nu soms van de ene kant van het pad niet verder dan de andere kant. Dit, doordat aan beiden zijden vele bomen het verder kijken tegengaan. Voor mij alleen maar een verbetering en zeker als er afwisseling bij komt door wat open stukken zoals vandaag. En dan komen er ook nog leuke plaatsen bij waardoor je heen kan lopen. Je kan mij niet gelukkiger maken. Ook het weer is wat veranderd. Het is wat kouder en voor het eerst had ik gisteren ook wat buien waar ik rekeningen moest houden. Nou valt dit laatste nogal mee. Steeds had ik goede plekken om te schuilen en het regenpakheb ik nog steeds niet aan gehad.

Gisteren was het een lange wandeling. Soms kan je geen onderdak vinden op een geschikte plek. Door schuilen voor de regen en omleidingen werd het al later en later. Bijna op de plaats van bestemming in Amersfoort kwam ik weer bij een afzetting in de buurt van de dierentuin. Met mij waren ook 2 dames en een jonge hardloper de dupe. Ik was al begonnen om een gaatje in de afzetting te maken maar dat lukte mij niet. Wel hield ik er enkele bloedende wondjes aan over. Mijn huid wordt dunner en dunner dus ook kleine wondjes geven dat er veel bloed vrijkomt. Gelukkig was het allemaal niet zo heel erg bleek later. De opening kwam er door de jonge hardloper tenslotte toch zodat we onze weg konden vervolgen. Meer dan vermoeid kwam ik gelukkig toch nog in mijn hotel aan. En blij dat het een hotel was waar ik ook kon dineren. Hoefde ik niet meer op pad.

Vanmorgen was er een prima ontbijt. Van der Valk waardig zeg maar. Het weer was prima om te wandelen en alles onderweg was de moeite waard. Amersfoort door om mee te beginnen. Voor wie er nog niet geweest is een aanrader om er een paar dagen naar toe te gaan. Genoeg reclame zo. Want ook de natuur doorlopen daarna via oa Achterveld en Terschuur was heerlijk. Alle verschillende bladkleur, de paddestoelen en de vele watertjes maken het een feestje om juist in de herfst er op uit te gaan. Dus mensen wat let jullie? Nu zit ik in een b&b in het bekende Zwartebroek. Ook hier weer een verandering beleefd. Douchen in de keuken recht tegenover de koelkast en het kookplaat. Kan dus ook. Voor de rest is alles aanwezig. Dus perfect voor mij.

Het enige wat niet verandert is de gevoeligheid/soms het pijnlijke in mijn been bij elke stap. Hoort er blijkbaar bij voortaan. Klagen erover helpt zeker niet dus het is zoals het is.

Ik hoop met enkele foto's te laten zien hoe mooi mijn dag was.

Door de lange leegte

Zoals jullie gisteren al op de foto's zagen was het lopen door het groene hart zoeken naar wat hoogtepunten. En dat valt niet mee kan ik inmiddels uit ervaring zeggen. Over dijkjes langs de vele watergangen en soms dwars door de weilanden hebben ze geprobeerd er nog wat van te maken. Maar het waren soms hele lange rechte stukken waar je vooral moet kijken waar je niet in de poep stapt. Wandelaars ben ik er niet tegengekomen op een enkele bewoner na die de hond uitliet. Komen en vooral schapen waren er des te meer. Het was ook het stuk waar over hekken geklommen moest worden. Zorgde voor wat afwisseling zo nu en dan. En jawel, ook het trekpontje was er, zodat ook de armspieren geoefend konden worden. Na 3 droge dagen was er vandaag wat regen. Zorgde vanmorgen voor een fraaie regenboog. Door wat te schuilen heb ik het ook vandaag zonder regenkleding kunnen doen.

Uiteindelijk zat het stuk groene hart er vanmiddag op. Overigens is het geweldig natuurlijk dat we zoiets nog hebben in Nederland. Dat besef ik ook wel. Als vanzelf loop je daarna Zuid Holland uit en Utrecht in. Na alle stilte is daar ineens de drukte weer en moet je uitkijken dat je niet van de sokken wordt gereden door de snelle fatbikes, waarbij de bestuurders ook nog hun mobiele telefoons zitten te bedienen. Denk dat ik te oud wordt voor die dingen. Dan is het voor mij meer genieten van de statige huizen en villa's langs de Vecht. Want direct na Breukelen ben ik een stuk langs de Vecht gaan lopen naar mijn b&b voor deze dag. Een prachtig eind van de dag alsnog.

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties en tot schrijfs.

De eerste 2 dagen

Hallo allemaal,

De eerste 2 dagen zitten er alweer op. Twee droge dagen met prima temperaturen voor een wandelaar. Ik heb zelfs menig zweetdruppeltje moeten wegvegen. Maar alles beter dan regen en wind. De start was op de boulevard van Scheveningen bij het Kurhaus. Daarvandaan ging de route kriskras door Den Haag langs enkele bezienswaardigheden en, wonder o wonder, door veel groen. Ik wist niet dat Den Haag zoveel parken had. Dan op weg naar Wassenaar. Dat ging voor een groot deel over de landgoederen route. Ook daar zijn er veel van. Mooi en groot met flinke onderkomens. Geld is hier zo te zien voor sommige mensen geen probleem. Ik kwam redelijk vroeg in Wassenaar aan. Te vroeg voor de vrouw die mij, via Vrieden op de fiets, een onderkomen aanbood. Toen ik belde of ik eerder dan 17.00 uur terecht kon brak er een kleine paniek uit. Ze had nog van alles te doen zodat ik besloot om eerst maar wat te gaan eten in de stad. Iets na vijven meldde ik mij op het adres. Mevrouw, die volgende week 80 wordt, had het overal druk mee. En al doende sprak ze hardop zichzelf toe. Misschien doen meer mensen die jaren alleen zijn dat gaan doen? Ik moest er aan wennen want toen ik dacht dat ze het tegen mij had bleek dat voor de kanarie te zijn. Na het 8 uur journaal op tv werd ik vriendelijk gevraagd om naar mijn kamer te gaan want ze wilde gaan rusten op de bank. Dat heb ik dan ook maar gedaan. Voor de rest ontbrak het mij overigens aan niets.

Vanmorgen vanuit Wassenaar ging de route al snel door het prachtige landgoed De Horsten. Leden van de koninklijke familie hebben daarin gewoond. Vandaag was het er stil maar op mooie dagen in weekenden kan je er blijkbaar over de hoofden lopen. Daarna door Voorschoten op weg naar Leiden. Een dag met natuur en cultuur want Leiden heeft van het laatste veel te bieden. Studentenstad en met het aangename weer zat menig terrasje goed vol. Na deze stad op naar Leiderdorp en daarna naar het groene hart. Veel vergezichten en leegte op wat ganzen en koeien na. Dan is het ook voor mij: blik op oneindig en maar doorgaan. Na een lange dag ben ik nu in Hoogmade. Weer op een Vrienden op de fiets onderkomen. Deze keer een mooie bungalow waar ik in de watten wordt gelegd. Dan is de vermoeidheid snel vergeten.

Dank jullie wel voor de vele reacties die ik al mocht ontvangen. Sta er elke keer weer versteld van. Tot schrijfs.

Marskramerpad

Het is weer zover. Na 1,5 jaar weer het plan opgevat om een langere wandeling te gaan maken. Althans, ik ga proberen om het tot een goed einde te brengen. Na een nieuwe operatie, een jaar geleden, wil mijn ene been niet meer wat ik zou willen. Lopen gaat wel maar met rugzak en meerdere dagen achter elkaar is nog de vraag. Ik ga het zien. De lengtes van mijn wandelingen worden trouwens steeds wat korter. Ben tenslotte geen 18 meer. Dit pad loopt dwars door Nederland. Van Scheveningen naar Bad Bentheim, net over de grens in Duitsland. Ik ben misschien net zoals jullie benieuwd hoe het mij zal vergaan.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!